הנסיבות לביטול הסכם גירושין

הסכם גירושין הנו הסכם המסדיר מכלול של עניינים על בני זוג במסגרת הליכי הגירושין ולעתים מימושו משפיע באופן דרמטי על חייהם של המתגרשים. לעתים עולה השאלה האם ביטול הסכם גירושין  שנערך בין בני הזוג הנו בר ביצוע ומה הן השלכות הביטול על הצדדים.

שלא כמו הסכמים שאינם בענייני גירושים הסכם גירושין הנו הסכם המצריך את אישורה של הערכאה השיפוטית הרלוונטית ( בית הדין הדתי או בית המשפט לענייני משפחה )  על מנת להקנות לו תוקף משפטי מחייב . במסגרת הליך אישור הסכם הגירושין מוודא בית המשפט כי ההסכם נערך מתוך רצון חופשי ובהסכמה ובסיום התהליך נותן הוא להסכם תוקף של פסק דין.

על כן קשה יותר לבסס עילה לביטול הסכם הגירושין  שכן הסכמתם ורצונם החופשי של בני הזוג ( "גמירות דעתם של בני הזוג" בשפה משפטית ) נבחנת כבר בשלב אישור ההסכם על ידי בית המשפט.

מכיוון שהסכם הגירושין הוא הסכם סופי המעגן את הסכמות בני הזוג נוטים בתי המשפט לתת לו תוקף מחייב ולהימנע מלשנתו או לבטלו ללא טעם מיוחד המצדיק זאת שכן המגמה היא לכבד את רצונם המוצהר של הצדדים להסכם.

למרות האמור לעיל הסכמי גירושין כמו גם ההסכמים אחרים כפופים לדיני החוזים ובהתקיימם של עילות הביטול הקיימות מכוח דיני החוזים יתכן כי ניתן יהיה לבטל הסכם גירושין שנחתם.

עילות ביטול הסכם הגירושין

כפיה

כפיה הנה אחת העילות  לביטול הסכם גירושין והסכם שנחתם תחת כפיה בכוח או באיום כהגדרת מונח זה בחוק יכול להתבטל על ידי בית המשפט.

טעות והטעיה

הסכם שנחתם עקב טעות או הטעיה על ידי אחד הצדדים ואלמלא הטעות לא היה הצד המוטעה להסכם מתקשר בהסכם ניתן לביטול.

עושק

אדם המתקשר בהסכם תוך שהצד השני מנצל את חולשתו השכלית , הגופנית או הפיזית על מנת להביאו לכך שיחתום על הסכם בתנאים בלתי סבירים בהשוואה למקובל יכול למצוא עצמו חשוף  לטענה בדבר עושק וכפועל יוצא מכך לביטול ההסכם מחמת עושק.

אי חוקיות

הסכם שמטרתו אן תכננו הנם בלתי חוקיים או בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור יכול להתבטל מחמת אי חוקיות.

תקנת הציבור הנה למעשה מונח שתוכנו משתנה והוא למעשה מגדיר את ערכי היסוד של החברה אשר החברה מנסה לשמר לאורך זמן והסכמי גירושין הנוגדים את תקנת הציבור בהיותם בלתי מוסריים או פוגעים בערכי יסוד יכולים להביא לביטול סכם הגירושין.

ביטול הסכם הגירושין מטעמים פרוצדורליים

כפי שצוין הסכם גירושין להבדיל מהסכמים אחרים שלא בענייני משפחה הנו הסכם המצריך אישור משפטי של בית המשפט הדן בהליך. במסגרת הליך אישור ההסכם בוחן בית המשפט אם ההסכם נעשה מרצון חופשי ובהסמכה ללא לחץ או כפיה.

בנוסף לביטול הסכם מהפן החוזי של ההסכם על פי עילות ביטול כמפורט לעיל ניתן להביא לביטולו של הסכם גירושין אם נפל פגם פרוצדורלי  בהליך האישור שלו . הסכם גירושין שהליך האישור שלו פגום יכול להוות עילה מספקת לביטולו של ההסכם.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

צריכים להיוועץ בתחום חדלות פרעון ופשיטת רגל?

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם כל התשובות